Kategorier
Bli en bra ledare & chef Få medarbetarna att göra det du vill Ledarskap & Chefskap

Så blir du en framgångsrik och självgående chef

En av de absolut vanligaste frågorna jag får som handlar om ledarskap är dessa två: Hur får jag mina medarbetare att bli mer självgående och framgångsrika? Hur blir jag självgående och framgångsrik? Svaret är enkelt, svarar jag. Svaret är enkelt men det är hårt arbete för att nå ditt mål. Jag har genom egen erfarenhet […]

Kategorier
Böcker du måste ha Ledarskap & Chefskap

En bok om organisation och ledarskap

Boken ”Organisation och ledarskap” är en bok som ger en rundvandring i det som rör organisationen och dess medarbetare på ett rätt så lätt fattat sätt. Boken är skriven av författaren Maria Bergengren som är pedagog och ekonom. Det är en väldigt intressant bok att läsa om du tycker om ledarskap.

Kategorier
Bli en bra ledare & chef Ledarskap & Chefskap

Bortförklaringar, inte mitt fel

Ett dilemma som många chefer har som kontaktar mig är att medarbetaren alltid skyller ifrån sig när de inte har levererat det resultat som de ska. Vi kan ta ett exempel från transportbranschen. En förare, som vi kallar Bengt, kör in i en lyktstolpe. Bengt förklarar för sin chef att det inte är hans fel […]

Kategorier
Ledarskap & Chefskap

Varför gör inte medarbetaren det vi har kommit överrens om…?

Detta är förmodligen en av de vanligaste frågorna en chef ställer sig själv: ”Varför gör inte medarbetaren det vi har kommit överrens om?!” Det finns många anledningar till det men jag kommer att gå igenom den absolut vanligaste anledningen här. Tyvärr måste jag säga att den vanligaste anledningen till att din medarbetare inte gör som ni har […]

Kategorier
Bli en bra ledare & chef Ledarskap & Chefskap

Så här lyckas du med teambuilding

Det spelar inte så stor roll vilken sorts aktivitet du väljer när du har din teambuilding. Det viktiga är att du tar till dig de signaler som dina medarbetare ger dig före, under och efter aktiviteten. Det är dessa signaler, attityder och beteenden som du sedan kan skapa en mer effektiv, produktiv och sammanhållet team […]

Kategorier
Affärsutveckling Ledningsgrupp

Så här missar du företagets mål bäst

Jan-Erik Lundström har skrivit boken  ”Målburen – Konsten att lyckas med målstyrning”. I boken ger han fem tips på hur du ska göra för att INTE lyckas med din målstyrning. Håll verksamhetens mål och vision hemliga. informera inte hur det går för företaget. lämna absolut inte över något ansvar eller några befogenheter till personalen. se […]

Kategorier
Böcker du måste ha Ledarskap & Chefskap

Nya perspektiv på organisation och ledarskap

Jag har läst boken ”Nya perspektiv på organisation och ledarskap” och detta är en riktigt bra bok men tung att läsa. Det är inget som jag rekommendera någon som inte är riktigt intresserad av organisation och ledarskap att ha som första val att läsa. I denna klassiker inom organisationsområdet tillämpar författarna fyra grundläggande teoretiska perspektiv […]

Kategorier
Bli en bra ledare & chef Få medarbetarna att göra det du vill Ledarskap & Chefskap

Hur du lyckas med förändringar…

Som chef har du säkert upplevt att du vill genomföra en förändring i din organisation och stött på motstånd. Detta motstånd är helt naturligt. Så fort du ändrar en rutin eller ett arbetssätt kommer du stötta på motstånd. Det viktiga är att du vet om vilket sorts motstånd som du möter. Det finns 8 steg […]

Kategorier
Få medarbetarna att göra det du vill Ledarskap & Chefskap

Ökad lönsamhet och tillväxt med rätt nivå på dina mål

Att sätta mål på fel nivå kan ge dig och din verksamhet sämre lönsamhet och tillväxt. Grovt räknat finns det tre olika nivåer som mål kan sättas på. Trygghetsmål Realistiska mål Barriärbrytande mål Trygghetsmål Trygghetsmål ska vara lätta att uppnå vilket gör att det inte finns någon prestige eller belöning i att klara av målen. Du […]

Kategorier
Fallgropar för dig som är ny chef Ledarskap & Chefskap

Chefens fallgrop nr 4: Du tycker att allt är lika viktigt

Allt är INTE lika viktigt. Som chef måste du lära dig att prioritera. Om du inte kan prioritera kommer du känna att du inte hinner med dina arbetsuppgifter och att dina resultat kommer försämras.   Det finns en regel som heter 80/20-regeln. Denna regel går ut på att 20% av det du gör står för […]